en wij willen recreatie en toerisme bevorderen door de Linge beter bevaarbaar te maken door de 14 stuwen te vervangen door 2 sluizen en een fiets- / wandelpad aan te leggen.
Horeca
Aan de Nieuwe Linge willen wij veel ruimte voor horeca en waterrecreatie. Afhankelijk van hoe dicht de Nieuwe Linge straks langs de huidige bebouwde kom zal gaan lopen en verrassende doorkijkjes (bochten) zal hebben, zal er meer of minder interesse zijn van hotels, restaurants en café’s om aan het bovendeel van de Linge een horeca bedrijf te beginnen. Momenteel kent de benedenloop veel meer horeca gelegenheden dan de benedenloop zoals onderstaande tabel laat zien:
Fiets- en wandelpad
Nu kan men op vele delen van de route niet bij het water komen. Dit wil ik oplossen door tenminste aan een kant een jaagpad te creëren waar fietsers, wandelaars, paard- en ponyrijders, hardlopers en vissers gebruik van kunnen maken.
Waterrecreatie
Naast visplaatsen wil ik in de Nieuwe Linge ook tientallen kano en kayak overstapplaatsen aanleggen. Alleen zal de A325 en de A50 ten hoogte van de Linge een stuk omhoog moeten. De klei en leem dat bij het uitgraven wordt gewonnen kan hiervoor gebruikt worden. De klei en leem dient ook om rond de Nieuwe Linge 2,5 meter hoge dijken neer te leggen. In combinatie met de vele bochten in de Nieuwe Linge kan je volgens deskundigen dan met hoogstens een sluis aan de route alle stuwen verwijderen. Dit bevorderd ook de doorvaarbaarheid voor kano en kayaks, roeiboten en sloepen in grote delen van de Nieuwe Linge. Het rechte stuk Linge tussen de de Lingewal en het Frontlijnpad in Bemmel wil ik overigens graag recht houden voor roeiliefhebbers uit Arnhem en Nijmegen.
Nationale en internationale attractie
Nu is de benedenloop van de Linge als de Betuwe bekend om zijn vele appel- en perenboomgaarden, aarbeien en kersen. De bovenloop van de Linge wil ik ook nationale en internationale bekendheid geven door vele eetbare notenbomen zoals tamme kastanje, beukennoot, eikel en hazelnoot langs de route planten.